ابزار و تجهیزات جوش و برش, مقالات, مقالات جوش و برش

ماسک جوشکاری چیست؛ انواع ماسک جوشکاری

ماسک جوشکاری چیست

ماسک جوشکاری چیست؟ یکی از اصلی ترین ابزار ها برای جوشکاری ماسک جوشکاری است. برای داشتن یک جوشکاری بی خطر باید از لوازم جانبی امنیتی مثل ماسک جوشکاری استفاده کرد. این ماسک نوعی پوشش بر روی سر یا صورت جوشکار است که میتواند باعث حفاظت از چشم ها، صورت و گردن شخص شود. در این مقاله از مجله کابل جوش به صورت تخصصی انواع و اجزای مختلف ماسک جوشکاری را بررسی خواهیم کرد و به اهمیت استفاده کردن از آن میپردازیم. لطفا در ادامه با ما همراه باشید.

 

انواع ماسک جوشکاری

در اولین قدم از پاسخ به سوال “ماسک جوشکاری چیست” باید با انواع مختلف ماسک جوشکاری آشنا شویم. ماسک اتوماتیک و دستی دو نوع اصلی ماسک جوشکاری هستند. در ادامه انواع مختلف این ماسک را بررسی خواهیم کرد.

1 ماسک جوشکاری اتوماتیک

ماسک اتوماتیک از جدید ترین انواع ماسک جوشکاری است و قابلیت تنظیم هوشمند و اتوماتیک طلق ماسک را به جوشکار میدهد. این ماسک ها به طور اتوماتیک و با تشخیص نور قوس الکتریکی، قابلیت برداشت تیرگی از طلق و دیدن قطعات در نور معمولی را به را به جوشکار میدهند. استفاده از این ماسک ها میتواند کار شما را سریع‌تر و راحت‌تر کند.

2 ماسک جوشکاری دستی

ماسک جوشکاری دستی چیست؟ این ماسک یکی از قدیمی ترین انواع ماسک جوشکاریست. این ابزار به شکل یک ماسک زخیم بر روی صورت قرار میگیرد و با شیشه محافظ، از چشم ها محافظت میکند. این ماسک نسبت به ماسک اتوماتیک معایب بسیار زیادی دارد. برای مثال ماسک دستی باید توسط یک دست گرفته بشود و به دلیل وزن زیاد باعث خستگی سریع دست میشود. همچنین کار کردن با این ماسک کند تر و سخت‌تر است چرا که برعکس مدل اتوماتیک یک طلق ثابت دارد و میزان تیرگی آن به صورت هوشمند تعیین نمیشود. ماسک ساده در ازای این معایب قیمت بسیار پایینی دارد.

3 انواع دیگر ماسک جوشکاری چیست

ماسک لنز متغیر

این ماسک قابلیت تنظیم تیرگی را دارد اما بر خلاف مدل هوشمند تنظیم به صورت خودکار اتفاق نمیافتد، بلکه باید به صورت دستی و توسط جوشکار انجام شود.

ماسک لنز ثابت

این نوع ماسک برای سبک خاصی از جوشکاری استفاده میشود. میزان تیرگی ماسک با لنز ثابت قابل تغییر نیست و فقط یک درجه از پیش تعیین شده دارد.

ماسک جوشکاری با شارژ خورشیدی

این نوع ماسک برای افرادی است که زمان های طولانی و در فضای باز جوشکاری میکنند. چرا که  با استفاده از نور خورشید شارژ میشوند و میتوانید زمان زیادی از آن استفاده کنید.

ماسک جوشکاری باطری دار

ماسک جوشکاری باطری دار چیست؟ این ماسک برای تامین انرژی از باتری استفاده میکند و شما باید هر چند وقت باتری آن را تعویض کنید.

 

مزایای ماسک جوشکاری چیست؟

مزایای ماسک جوشکاری چیست؟

 

نقش ماسک جوشکاری در ایمنی جوشکاران

شغل جوشکاری بسیار پرخطر است و تمام جوشکاران باید برای تضمین سلامتی خود از وسایل ایمنی استفاده کنند. همانطور که در پاسخ به سوال “ماسک جوشکاری چیست” اشاره کردیم، این ماسک یکی از اصلی ترین ابزار ها جهت افزایش ایمنی جوشکاران است. این ماسک میتواند از چشم ها، گردن و صورت در برابر سوختگی، نور ماوراءبنفش و نور مادون قرمز محافظت کند. همچنین استفاده نکردن از ماسک جوشکاری میتواند باعث سوختگی شبکیه چشم و حتی نابینایی شود. پس حتما هنگام جوشکاری از ماسک استفاده کنید.

 

نتیجه گیری

ماسک جوشکاری چیست؟ این ماسک یکی از مهم ترین ابزار ها برای افزایش ایمنی جوشکاران است. ماسک جوشکاری صورت، چشم ها و گردن جوشکار را میپوشاند و از آنها محافظت می‌کند. همچنین انواع مختلفی از این ابزار وجود دارد، مثل ماسک دستی و هوشمند. ما در این مقاله به طور کامل با انواع ماسک جوشکاری آشنا شدیم و به مزایای استفاده از آن پرداختیم. شما میتوانید برای خرید ماسک جوشکاری و دیگر تجهیزات ایمنی جوشکاری از فروشگاه ما دیدن کنید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *