مقالات

انواع جوشکاری زیر آب؛ تکنیک‌ها، مزایا و کاربردها

انواع جوشکاری زیر آب

در این مقاله ما قصد داریم به آخرین نوآوری در عرصه جوشکاری، یعنی جوشکاری زیر آب، پرداخته و با تکنیک‌ها، مزایا و کاربردهای آن آشنا شویم. جوشکاری زیر آب به عنوان یک روش جدید و مؤثر در تعمیرات، تولید و نگهداری قطعات و تجهیزات صنعتی شناخته میشود. این تکنیک بسیاری از صنایع مختلف را جذب خود کرده است. این تکنیک کمی پیچیده است، اما با مزایای فراوان از جمله کاهش هزینه‌ها، افزایش دقت و دوام جوش، و افزایش کارایی، به رفع نیازهای صنایع مختلف بهبود می‌بخشد. با ما در مجله کابل جوش در این مقاله همراه باشید تا به بررسی عمیق تکنیک‌های انواع جوشکاری زیر آب، مزایا و کاربردهای آن بپردازیم. امیدواریم که این مقاله به شما کمک کند تا با اهمیت این روش نوین و مؤثر در عرصه صنایع مختلف آشنا شده و از آن بهره ببرید.

 

جوشکاری زیر آب چیست؟

خیلی از افراد خیال میکنند که جوشکاری با استفاده از آتش انجام میشود و به همین دلیل انجام جوشکاری زیر آب را غیر ممکن میدانند. اما تفکر آنها نسبت به این قضیه اشتباه است چرا که جوشکاری ماهیت قوس الکتریکی دارد. به همین دلیل جوشکاری زیر آب اصلا کار عجیب و غیرممکنی نیست. تکنیک جوشکاری زیر آب به دلیل ساخت سازه های آبی به وجود آمده است. انواع مختلفی از جوشکاری زیر آب وجود دارد که در ادامه آنها را به زبان ساده توضیح خواهیم داد.

 

انواع جوشکاری زیر آب

این تکنیک به سه حالت مختلف انجام میشود. این حالت ها عبارتند از:

1 جوشکاری مرطوب

اولین مورد از انواع جوشکاری زیر آب، جوشکاری مرطوب است. این جوشکاری کاملا درون آب انجام میشود و جوشکار و محل جوش در تماس با آب هستند. در این روش جوشکاری با الکترود ضد آب انجام میشود و جوشکار با جریان برق مستقیم و الکترود منفی کار میکند. در این روش جوشکار کار را راحت تر و مانند جوشکاری بیرون آب انجام میدهد. این روش هزینه پایین و سرعت بالایی دارد و راحتتر از جوشکاری خشک انجام میشود؛ اما خطرات احتمالی بیشتری در این روش وجود دارد. همچنین در روش مرطوب کیفیت کار پایین تر است.

2 جوشکاری خشک

این جوشکاری نسبت به جوشکاری مرطوب بسیار سخت تر، گران‌تر و وقت‌گیر تر است. در این روش جوشکار در زیر آب است اما درون یک محفظه قرار دارد و به صورت مستقیم با آب برخورد نمیکند.  این محفظه بیرون آب و به صورت دو تکه ساخته میشود و داخل آب این دو بخش به هم متصل میشوند.

کیفیت کار در این روش نسبت به جوشکاری مرطوب بالاتر است و احتمال ایجاد مشکل برای جوشکار کمتر است. اما این روش هزینه بسیار بالایی دارد و همچنین به زمان زیادی نیاز دارد. محققان سعی دارند کیفیت کار را در روش مرطوب افزایش بدهند تا دیگر از این روش سخت و پرهزینه استفاده نشود.

3 جوشکاری خشک-مرطوب

در ادامه توضیح انواع روش های جوشکاری زیر آب به روش خشک-مرطوب میرسیم. جوشکاری زیر آب خشک مرطوب ترکیبی از دو روش بالا است. در این روش فقط دستان جوشکار و ناحیه جوش درون محفظه قرار میگیرند. در روش خشک-مرطوب آب وارد شده به محفظه به دلیل فشار گاز بالا به سرعت بیرون می‌آید و با محل جوش برخورد نخواهد نمیکند. این روش هرینه های کمتری نسبت به روش خشک کامل دارد چرا که محفظه ساده تر و کوچک تری نیاز دارد. همچنین به دلیل برخورد نداشتن با آب کیفیت بهتری نسبت به روش مرطوب کامل دارد.

 

انواع جوشکاری زیر آب

 

نتیجه گیری

انواع جوشکاری زیر آب چیست؟ برای ساخت و تعمیر برخی تجهیزات و قطعاتی که زیر آب هستند به جوشکاری زیر آب نیاز است. این جوشکاری به روش های روش مرطوب، خشک و ترکیبی از این دو روش انچام میشود. در روش مرطوب نسبت به روش خشک هرینه و زمان کمتری صرف میشود اما خطرات بیشتری دارد و کیفیت کار پایین تر است. ما در این مقاله به طور کامل انواع روش ها جوشکاری زیر آب را بررسی کردیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *