مقالات

راهنمای خرید سیم و کابل برق: نکات مهمی که باید بدانید

راهنمای خرید سیم و کابل برق: نکات مهمی که باید بدانید

تجهیزات برقی اهمیت بالایی در صنایع مختلف دارند. کابل برق یکی از مهم ترین تجهیزات برقی است که کاربرد های بسیار زیادی دارد. کابل برق بر اساس معیار های مختلف، انواع مختلفی نیز دارد. به همین دلیل خرید کابل برق به کاری سخت تبدیل شده است. انواع مختلفی از سیم و کابل برق برای هدف های مختلف وجود دارد. برای مثال برای سیم کشی داخلی ساختمان ها از سیم افشان و برای انتقال جریان با ولتاژ بالا از کابل برق استفاده میشود. ما در این مقاله از مجله کابل جوش یک راهنمای کامل برای خرید سیم و کابل برق به شما ارائه خواهیم داد تا بتوانید با خیالی راحت خریدتان را انجام دهید.

 

اهمیت انتخاب سیم و کابل برق با کیفیت

در اولین قدم از راهنمای خرید سیم و کابل برق باید به این بپردازیم که چرا به یک راهنما برای این کار نیاز داریم. استفاده از کابل هایی که کیفیت خوبی ندارند یا مناسب کار شما نیستند، میتواند خساراتی به وجود بیاورد و هزینه های جانی و مالی زیادی داشته باشید.

این خسارات عبارتند از:

  • اتصالی برق
  • آتش سوزی
  • آسیب دیدن تجهیزات
  • آسیب دیدن افراد

 

انواع سیم و کابل برق

یکی از مهم ترین مباحث راهنمای خرید سیم و کابل برق بررسی نوع سیم است. سیم های برق بر اساس معیار های مختلف به چند دسته تقسیم میشوند. باید توجه داشته باشید که انتخاب نوع سیم و کابل برق، برای جلوگیری از خساراتی که نام بردیم اهمیت بالایی دارد. اولین معیاری که در این بخش بررسی میکنیم کاربرد سیم است.

دسته بندی بر اساس کاربرد

سیم و کابل های برق بر اساس ساختار و کاربرد به چند بخش تقسیم میشوند. در ادامه مقاله راهنمای خرید کابل برق انواع مختلف آنها را بررسی میکنیم:

  • سیم مفتولی : سیم و کابل مفتولی به شکل تک رشته ای و یکپارچه است و جنس مسی دارد. این سیم در جاهایی استفاده میشود که نیاز به انعطاف پذیری بالا ندارند و سیم کشی ثابت دارند.
  • سیم افشان : این سیم بر خلاف سیم مفتولی، از چند رشته نازک که به هم تابیده شده اند تشکیل شده. همچنین این کابل ها انعطاف پذیری بالایی دارند و برای سیم کشی ساختمان ها بسیار مناسب هستند.
  • کابل برق : این کابل از دو یا چند سیم مفتولی یا افشان تشکیل میشود و فقط یک روکش دور آنها قرار میگیرد. این کابل برای انتقال جریان الکتریکی با جریان بالا مورد استفاده قرار میگیرد.

دسته بندی بر اساس عایق

یکی از مهم ترین عناصری که شما باید در زمان خرید کابل برق به آن توجه داشته باشید عایق است. استفاده از عایق مناسب باعث افزایش کیفیت کار و همچنین جلوگیری از برخی خسارات میشود. عایق های مختلف برای اهداف مختلف وجود دارند و شما باید در هنگام خرید با توجه به نیازتان نوع مورد نظر را تهیه کنید. معروف ترین این عایق ها عبارتند از:

  • pvc : مخصوص مصارف خانگی یا برند های لوازم برقی است و از جنس لاستیک ساخته شده.
  • XLPE (پلی اتیلن متخلخل) : نوعی عایق پلیمری است که مصرف ساختمانی و صنعتی دارد.
  • EPR (اریتروپروپلن): EPR نوعی عایق پلاستیکی است و مصرف ساختمانی و صنعتی دارد.

دسته بندی بر اساس نوع هادی

در ادامه راهنمای خرید سیم و کابل برق به نوع هادی در سیم ها و کابل ها میرسیم. هادی یکی از عوامل مهم در انتخاب سیم و کابل برق می‌باشد. انتخاب نوع هادی صحیح با توجه به نیاز و محیط استفاده، اهمیت بسیاری دارد. در بازار موجود می‌توانید محصولات با هادی‌های مختلفی مانند مس، آلومینیوم و مس‌پوشی را پیدا کنید.

در زیر به توضیح مختصری از هر یک از این انواع هادی‌ها می‌پردازیم:

  1. هادی مس:
    – برای برق‌رسانی با کیفیت بالا و عدم افت ولتاژ مناسب است.
    – قدرت رسانایی بالا و مقاومت کمتر نسبت به هادی‌های دیگر دارد.
    – مناسب برای استفاده در محیط‌های خشن و با دماهای بالا و پایین می‌باشد.
  2. هادی آلومینیوم:
    – به دلیل قیمت مناسب‌تر از هادی مس، برای کاربردهای توزیع برق در فضاهای باز استفاده می‌شود.
    – قدرت رسانایی کمتر از هادی مس ولی وزن سبکتری دارد.
    – برای کاربردهایی که با تغییرات دما شدید روبرو هستند، مناسب نیست.
  3. هادی مس‌پوشی:
    – ترکیبی از مس و فولاد است که قدرت رسانایی مس و مقاومت فولاد را دارا می‌باشد.
    – مناسب برای استفاده در محیط‌هایی که نیاز به مقاومت بیشتر و قدرت رسانایی مناسب دارند.

 

نکات مهم برای خرید سیم و کابل برق

همانطور که گفتیم ما در این مقاله به صورت کامل شما را در خرید سیم و کابل برق راهنمایی میکنیم. نکاتی در خرید سیم و کابل برق وجود دارد که باید به آنها توجه زیادی داشته باشید. در ادامه هرکدام از این نکات را به صورت کامل توضیح خواهیم داد.

  • طول کابل : خرید کابل کمتر از حد مورد نیاز میتواند وقت و هزینه زیادی برای شما داشته باشد. قبل از خرید کابل برق باید حتما اندازه گیری انجام دهید و کمی هم کابل بیشتری تهیه کنید تا از خطاهای احتمالی جلوگیری شود.
  • قطر کابل : برای خرید کابل برق یکی از مهم ترین عناصر قطر کابل است. کابل برق مورد استفاده شما باید بر اساس نیاز شخصی‌تان انتخاب شود.
  • دارای استاندارد : همه افراد به دنبال خرید محصولی با کیفیت هستند. محصولی که استاندار های ایمنی را دارد احتمال خرابی کمتری و کیفیت بهتری دارد.
  • فروشنده : خرید کابل و سیم برق باید از فروشنده معتبر انجام شود. اگر از یک فروشنده نامعتبر یک محصول بی کیفیت تهیه کنید میتواند خسارات مختلفی که در بالا به آنها اشاره کردیم برای شما اتفاق بیافتد.

 

نتیجه گیری

کابل و سیم برق یکی از مهم ترین تجهیزات برقی است. خرید کابل برق به دلیل وجود انواع مختلف آن کار سختی شده است و یک راهنما خرید سیم و کابل برق میتواند به شما دراین خرید کمک زیادی کند. ما در این مقاله به انواع مختلف سیم و کابل برق بر اساس کاربرد، نوع هادی و عایق پرداختیم و به نکات مهمی درباره این موضوع پرداختیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *